Orthodox or Southpaw that's the question?

Nu när jag har tränat boxning i nästan två månader upptäckte jag och min coach att jag har varit i fel ställning. Jag har tränat, sparrat och fightats som en orthodox boxare (högerhänt boxare) men jag är faktiskt en Southpaw (vänsterhänt boxare). Har alltid i karaten trivts bäst med vänster ben fram och nu när jag började med boxning så gjorde jag automatiskt likadant. Men i boxning är det viktigt att den bakre handen är den starkaste och jag har aldrig tänkt på det förut men min vänstra hand är starkare än min högra. Så jag är en Southpaw! Det första jag gjorde när kom hem från boxningen idag var att kolla upp vad det innebar att vara en Southpaw och detta blev svaret:Left-handed boxers are usually (but not always) taught to fight in a southpaw stance. This may give the left-handed fighter a strategic advantage because of the tactical and cognitive difficulties of coping with a fighter who moves in a mirror-reverse of the norm. However, some left-handed fighters are brought up fighting in the orthodox stance because of a widespread perception that boxing from an atypical stance (or attempting to learn to do so) would be a disadvantage to the fighter.


haha så ser jag mig själv just nu ;P
PROFFS!  Tjejen från Jamaica är Southpaw!

Kommentarer
Postat av: Mamma

You go girl:-)!Du är en underbar fighter oavsett orthodox eller southpaw. Love You!

2010-05-14 @ 13:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0